CSS (Comparison Shopping Service) — fakta než se rozhodnete
CSS (Comparison Shopping Service) vzniklo v návaznosti na kauzu s monopolním postavením Googlu v Shopping Ads na Googlu. Evropská komise nařídila, aby Google umožnil vstup do reklamy v Shopping Ads i dalším srovnávačům (a současně mu udělila pokutu 2,4 miliardy EUR). To se stalo v červnu 2017, Google dostal na nápravu 90 dní. A tak nejdřív Google oddělil na evropském trhu svoji srovnávací platformu od mateřské společnosti a vzniklo Google Shopping Europe (GSE), které, aby prokázalo svou nezávislost, musí vykazovat výnos. Tedy musí všechny do aukce pouštět se stejnými podmínkami a umožnit stejnou marži všem.
Jak funguje CSS
Pokud inzerujete standardně v Shopping Ads tak už CSS používáte, bez něj by to nešlo, i Nákupy Google jsou CSS.
- Je třeba převést Google Merchant Center pod CSS program. S tím souvisí i to, že se začnou znovu párovat produkty v Merchantu (otázka pár hodin).
- ROAS strategie (i Smart Shopping) spadnou znovu do fáze učení.
- Při využití jiného CSS se změní štítek v reklamě „Z webu Google“ na jiný, podle poskytovatele.
- Přechodem na jiné CSS než Google přicházíte o podporu Google pro Shopping Ads — některé CSS programy nabízí vlastní.
Sleva až 20 % díky využití CSS
Poskytovatelé CSS lákají na slevu 20 %, která je také hlavním důvodem, proč CSS využít. Pozor ale na slovíčko „až“. O výši slevy nerozhoduje CSS, ale Google a jediné, co kdy Google oficiálně řekl je, že sleva může být až 20 %. Nikoliv, že je to 20 %. Může to být i méně a ani žádné CSS neví, kolik přesně ta sleva je.
Je na místě být opatrnější a nepočítat s plnou slevou 20 %.
Jak funguje sleva
Pozor, po nasazení CSS nečekejte, že prokliky z Shopping Ads vás najednou budou stát 4 Kč místo 5 Kč. Sleva funguje opačným směrem. Pokud současně s nasazením CSS neuděláte další změnu (nesnížíte CPC) cena za kliky bude stále 5 Kč. Do aukce ale budete vstupovat s vyšší nabídkou a právě z té se počítá ta sleva. Kdybychom uvažovali opravdu dvacetiprocentní slevu, budete platit 5 Kč za klik, ale do aukce budete vstupovat jako kdybyste nabízeli 6,25 Kč (a z této částky dostáváte slevu 20 %, tj. 1,25 Kč).
Za standardních okolností by výsledkem nasazení CSS nemělo být snížení ceny, ale zvýšení impresí (následně pak i prokliků a potažmo konverzí).
Cena za CSS a podmínky poskytovatelů
Ceny a podmínky různých poskytovatelů jsou různé a každé se hodí pro někoho jiného, proto je potřeba se nad nimi alespoň elementárně zamyslet.
- Fixní měsíční sazba — pokud zvažujete poskytovatele s fixní měsíční sazbou, spočítejte si, jestli se vám očekávaná sleva vůbec vyplatí — jinými slovy, že vaše útrata je dost velká, aby sleva byla vyšší než cena za CSS. Nezapomeňte počítat jen útratu v Shopping Ads a odhadněte si výhledově i další měsíce, které budou třeba mimo sezónu.
- Procenta z útraty — tady stejně tak pečlivě nastudujte své útraty, ale naopak se soustřeďte na to, kam se potenciálně mohou vyšplhat a jestli by pak nebyla výhodnější fixní sazba. Pozor, jestli jsou procenta stanovena jen na útratu v Shopping Ads nebo na celý účet, to je zásadní rozdíl!
- CSS zdarma — jako všude jinde na světě, i tady platí, že zadarmo toho moc není. Programy, které nabízí CSS zdarma si obvykle kladou nějaké další podmínky. Bývá to třeba primární správcovský přístup do vašeho účtu. Tady hodně velký pozor, prodat přístup k vašim datům (nedejbože agentuře, která pracuje pro vašeho konkurenta) kvůli pár ušetřeným stovkám většinou není dobrý nápad.