Tagování zdroje UTM parametry

  • Kapitola: PPC účty
  • 15/82
  • Poslední aktualizace: 25.9.2020

Abyste dokázali kvalitu návštěvnosti a rentabilitu vyhodnotit, potřebujete svému analytickému nástroji předat informaci o zdroji, z kterého návštěva pochází. To se dělá přidáním parametrů do URL adresy (tzv. značkování nebo tagování), na kterou návštěvu směřujete. V Google Analytics se používají tzv. UTM parametry.

Zdroje v Google Analytics

Samozřejmě potřebuji vědět, jak si vede návštěvnost z Skliku oproti návštěvnosti z AdWords a jak si vedou v porovnání s ostatními zdroji webu. Zajímat mě budou ale i detailnější úrovně – výkon jednotlivých kampaní, reklamních sestav i klíčových slov.

Parametry v Google Analytics

Google Analytics používá následující parametry pro sledování kampaní:

  • utm_source – zdroj,
  • utm_medium – médium,
  • utm_campaign – kampaň,
  • utm_content – varianta reklamy,
  • utm_term – klíčové slovo.

utm_source

Zdroj kampaně říká, odkud návštěvnost přichází. Zdrojem může být konkrétní web, Facebook, přímá návštěvnost (direct) nebo v případě reklamy ve vyhledávání Seznam nebo Google.

  • utm_source=seznam.cz

utm_medium

Reklamní médium označuje typ kampaně, tedy zda šlo o kampaň prostřednictvím e-mailingu, bannerovou kampaň, affliliate partnera či právě PPC reklamu (hodnota parametru pro PPC reklamu je cpc). Od neplaceného vyhledávání návštěvnost ze Seznamu a Googlu odlišíme právě parametrem médium, ten má v neplaceném hodnotu organic.

  • utm_medium=cpc

utm_campaign

Označení kampaně. Ideální je samozřejmě zvolit hodnotu parametru podle názvu kampaně, abyste při vyhodnocování věděli, co je co.

  • utm_campaign=modely

Google Analytics nemá žádný parametr pro sestavu, proto se u PPC kampaní často používá právě kampaňový parametr k odlišení návštěvníků z jednotlivých sestav.

utm_content

Parametr pro obsah reklamy by měl obsahovat informaci, z níž poznáte, o který text nebo banner se jedná. V případě grafické reklamy například reklamní formát. U reklamních textů typicky sledujete odlišné sdělení, různé konkurenční výhody, třeba dodání ihned nebo nákup na splátky. Rozlišovat různé varianty reklam je důležité, pokud chcete v Google Analytics sledovat jejich účinnost.

  • utm_content=modry-skyscraper
  • utm_content=sleva

utm_term

Klíčové slovo, které vyvolalo zobrazení reklamy. Nevýhodou je, že klíčové slovo, jež do parametru vložíte, přepíše to, které normálně vidíte v Google Analytics jako klíčové slovo – tedy konkrétní dotaz uživatele nahradíte slovem z vaší sestavy. Pak nevíte, co skutečně lidé hledali, přes jaké dotazy se dostali na váš web. Z toho důvodu se obvykle nedoporučuje používat.

  • utm_term=modely-bmw

Sestavení URL s parametry

Parametry se přidávají za standardní cílovou stránku. Na jejich pořadí nezáleží.

První parametr v URL je oddělen otazníkem (?), všechny další ampersandem (&). Názvy parametrů pro označování má Google Analytics předdefinované, jejich hodnoty si pak určujete sami.

Výsledná URL pro kampaň v Skliku pak bude vypadat takto:

  • http://smallcars.cz?utm_source=seznam.cz&utm_medium=cpc&utm_campaign=modely

Něco se vám nezdá?