Co je PPC reklama

  • Kapitola: Základy
  • 2/82
  • Poslední aktualizace: 7.4.2023

PPC je zkratka Pay Per Click, tedy platba za kliknutí. Jde o obchodní model, kdy inzerent platí za každé kliknutí na reklamu (nikoliv za tisíc zobrazení nebo to, že je reklama někde měsíc vidět). Proto nakoupíte-li kdekoliv reklamu „za kliky“, bude to PPC.

Platba za kliknutí je pro inzerenta transparentnější, protože neplatí prostý pronájem reklamního prostoru bez ohledu na to, zda se mu vyplatí, či nikoliv. Tím, že platí za kliknutí, platí až ve chvíli, kdy na jeho web přichází návštěvník. Samotné zobrazování reklamy je zdarma.

Model platby za kliknutí začaly využívat reklamní systémy vyhledávačů pro svou reklamu, proto se jim začalo říkat PPC systémy. Dnes už ale lze za kliknutí nakoupit i reklamu na Facebooku nebo bannerovou reklamu na velkých portálech. Tyto stránky se věnují primárně PPC systémům nabízejícím reklamu ve vyhledávání a významným v českém prostředí. Těmi jsou Google Ads, Sklik a Microsoft Advertising (Bind Ads).

Výhody PPC reklamy ve vyhledávání

Online marketing nabízí širokou škálu možností, jak své produkty a služby propagovat, není potřeba vybírat jednu konkrétní a ostatní opomíjet. Reklama v Google Ads a Skliku přináší často inzerentům vysoký podíl příjmů, ale není důvod se soustředit jen na ni. Pojďme se ale podívat, v čem je pro inzerenty tato reklama šikovná.

  • Rychlost a dostupnost — když se teď rozhodnete, reklama vám za půl hodiny může běžet. Vše vyřešíte online, nepotřebujete nutně žádné prostředníky, žádné rezervace ani čekání na uvolněný reklamní prostor.
  • Flexibilita — k PPC systémům máte nonstop přístup, a reklamu tak můžete podle potřeby a aktuálních výsledků kdykoliv upravovat. Snadno za běhu změníte text, zvýšíte nabídku ceny za klik, přidáte nová klíčová slova, zvýšíte rozpočet nebo reklamu na chvíli úplně pozastavíte, pokud zrovna máte vyprodáno. Kdykoliv, kolikrát chcete. Změny se projeví během pár minut.
  • Měřitelnost — dosažené výsledky snadno změříte pomocí Google Analytics (nebo jiného analytického nástroje), účty Skliku a Google Ads mají zabudované také vlastní měření konverzí. Kdykoliv tedy vidíte, kolik jste za reklamu utratili a kolik vám vydělala.
  • Kontrola nad návratností investic — díky tomu, že reklamu měříte a můžete upravovat cenu, s kterou do aukce vstupujete, máte kontrolu nad návratností investice. Když se reklama nevyplácí, trochu snížíte nabídku, pokud funguje skvěle, víte, že můžete v ceně za klik přidat.
  • Kontrola nad rozpočtem — sami si určujete denní rozpočet, dopředu řídíte náklady na reklamu. Neutratíte tak více, než jste si stanovili. Stejně tak za jednoho návštěvníka nabídnete pouze takovou cenu, která vám dává smysl.
  • Aukce se může zúčastnit každý — nevadí, že jste malá firma nebo že prodáváte ve specializovaném segmentu. Inzerovat můžete, ať je váš rozpočet 2 tisíce, nebo 2 miliony měsíčně. A vůbec se nemusíte bát konkurence s mnohonásobně většími firmami. I s velkým rozpočtem si mohou dovolit nabízet jen takovou cenu, která se jim vyplatí. Vaše reklama může být klidně kvalitnější a máte reálnou šanci přeskočit inzerenta s milionovými rozpočty.
  • Reklama je cílená — ve vyhledávání oslovujete zákazníka, který hledá váš produkt ve chvíli, kdy ho hledá. V obsahové síti máte několik možností cílení, jak oslovit zákazníka – např. podle jeho zájmů, tématu, o kterém si právě čte, nebo demografických údajů. Zasahujete tak specifické publikum a nabízíte mu relevantní reklamu, což zvyšuje šanci na úspěch.
  • Relativně nízká cena — cena, kterou platíte, se odvíjí od ceny, jež nabízíte. V některých oborech to budou desetikoruny za kliknutí, v jiných jen desetihaléře. Vždy ale platíte až ve chvíli, kdy jste získali návštěvníka na váš web.

PPC systémy

PPC systémy si představte jako online tržiště reklamy. Zaregistrujete se, získáte účet a začnete nakupovat reklamu na reklamních plochách, kterými daný systém disponuje.

Google Ads

Google Ads

Google Ads je globální PPC systém Googlu. Reklamu můžete umístit jednak do vyhledávání Google, jednak do rozsáhlé sítě partnerských webů po celém světě. Můžete tak oslovit zákazníky nejen v ČR, ale i v zahraničí. Kde se reklama zobrazuje?

  • Ve vyhledávání na Google.cz a ostatních Google doménách (Google.com, Google.sk, Google.fr atd.).
  • V Google Search Network, síti partnerských vyhledávačů Google, do které patří jak vyhledávání na ostatních webech Google (Google Mapy, YouTube), tak i partnerské vyhledávače — v zahraničí AOL, u nás např. Centrum.cz nebo Atlas.cz.
  • Google Display Network, síti partnerských webů — opět na těch, které patří Googlu, jako je YouTube nebo Gmail, ale také na tisících velkých i malých partnerských webech — z těch velkých jsou to např. TN.Nova.cz, Lidovky.cz, Elle.cz nebo iHNed.cz.

V červenci 2018, po 18 letech fungování, Google přejmenoval svůj reklamní systém Google AdWords na Google Ads. Nenechte se tedy zmást, Google AdWords a Google Ads je úplně totéž. Jen je teď správné nazývat to Google Ads. Připravte se na to, že na původní název budete ještě dlouho narážet v dříve datovaných a stále platných článcích.

Sklik

Sklik


Sklik je lokální PPC systém Seznamu. Reklamu tak můžete mít ve vyhledávání Seznamu nebo také v síti partnerských webů. Jak správně tušíte, na Seznam zahraniční uživatelé moc nechodí, takže se hodí jen pro oslovení zákazníků z Česka. Kde se reklama zobrazuje?

  • Ve vyhledávání na Seznam.cz a ve vyhledávání dalších webů Seznamu (Sbazar, Seznam Obrázky).
  • síti partnerských vyhledávačů, do které patří weby operátorů T-Mobile, O2 a Vodafone nebo např. vyhledávače Volný.cz a 1.cz.
  • obsahové síti Skliku — na webech společnosti Seznam, jako jsou Novinky.cz, Super.cz, ProŽeny.cz, Sport.cz, ale i na partnerských webech, např. iDNES.cz, iPrima.cz, Blesk.cz.

Microsoft Advertising

Microsoft Advertising, dříve známý jako Bing Ads, má v Česku postupně rostoucí podíl a u mnohých inzerentů dokáže v návštěvnosti i tržbách přeskočit i Sklik. Reklamu zobrazuje nejen na Bingu, ale také na Yahoo! AOL nebo DuckDuckGo.

Další PPC systémy

U nás a především na Slovensku operuje eTarget, v Rusku má svůj vlastní systém vyhledávač Yandex. I v mnoha dalších zemích existují menší lokální PPC systémy.

Pro který PPC systém se rozhodnout

Rozhodujete se, jestli inzerovat v Google Ads, nebo Skliku? Nebo v Microsoft Ads? Nedělejte to! Inzerujte všude. Podíl každého z vyhledávačů na trhu je v různých oborech různý a neustále se vyvíjí. Google pomalu ukrajuje uživatele Seznamu, Bing pomalu získává uživatele jak Seznamu, tak Googlu. Všechny vyhledávače mají ale dostatečně významný podíl na to, aby byla chyba některý vynechat.

Budete jen těžit, protože když spustíte reklamu v Google Ads, Skliku i Microsoft Adevrtising:

  • maximalizujete potenciál návštěvnosti z vyhledávačů, nevynecháte žádnou skupinu potenciálních zákazníků, kteří hledají váš produkt,
  • snadno změříte, jestli je reklama výkonnější v Google Ads, Skliku nebo Microsoft Advertising (resp. které vaše produkty se lépe prodávají v jednom nebo druhém) a podle toho upravíte rozpočty a nabídnuté ceny,
  • Google Ads i Sklik jsou prakticky stejné, co se týká požadavků na reklamu, z jednoho do druhého lze vaši inzerci kompletně importovat během minuty.

Něco se vám nezdá?