SEO, nebo PPC?

  • Kapitola: Základy
  • 6/82
  • Poslední aktualizace: 7.4.2023

Když se do vyhledávání mohu dostat placeným i neplaceným způsobem, který tedy zvolit? I tady platí, že to není „buď, anebo“. Přirozené a placené výsledky fungují v interakci a ani reklama ani neplacený výsledek vám z první pozice nepřesvědčí 100 % hledajících uživatelů. Logicky tedy čím více odkazů, tím větší šance.

Někdy se ale třeba z důvodu omezeného rozpočtu rozhodnete neinzerovat klíčová slova, která jsou na první pozici v přirozených výsledcích. Proč ne. Měli byste ale také vědět, co PPC dokáže jinak (lépe) než SEO:

  • Okamžitě ve vyhledávání — zatímco vybojovat přední pozice v přirozených výsledcích vyhledávání může trvat měsíce, anebo se to nepodaří nikdy, s PPC reklamou můžete konkurenci přeskočit hned dnes.
  • Dotazy nenalezitelné v přirozených výsledcích — na některá slova se ani nemusíte umístit, protože o nich na webu nepíšete – třeba překlepové varianty, konkurenční produkty a značky apod.
  • Text přesně říká, co potřebujete — v přirozených výsledcích se někdy použije popis z webu, ale někdy výsek okolí klíčového slova. Rozhodně nemáte plnou kontrolu nad tím, co se v popisku objeví. U reklamy si text přesně určíte, použijete nejpřesvědčivější argumenty, výzvy k akci i aktuální informace. Text navíc snadno změníte s každou novou akční nabídkou.
  • Odkaz míří na nejvhodnější stránku — v přirozených výsledcích vyhledávač sám vybere stránku, kterou považuje za nejrelevantnější. Často vybere homepage, protože má nejlepší hodnocení, přestože existuje konkrétnější a vhodnější stránka pro dané klíčové slovo. V reklamě si určíte libovolnou stránku webu, na níž reklamu nasměrujete, třeba akční nabídku, která by se v přirozených výsledcích ani neumístila.
  • Reklamu lze regulovat — přirozené odkazy jsou zadarmo, takže asi ničemu nevadí, že se v přirozených výsledcích zobrazujete neustále, po celé republice. Reklamu ale můžete zapnout jen v určité dny, v konkrétní hodiny nebo cílit jen na určitá města tak, aby se vám neozývali zákazníci, ke kterým to máte přes celou republiku, pokud jste třeba zámečník.
  • První pozice — absolutní první pozice na stránce výsledků vyhledávání patří reklamě. Reklamou máte šanci přeskočit konkurenta, který je na první přirozené pozici (a stejně tak může přeskočit on vás).

Samozřejmě, některé jasné výhody má i SEO oproti PPC:

  • Každý další klik je zdarma — i SEO, přestože nemá mediální náklady, vyžaduje nějaké úsilí a čas, úplně zdarma tedy není. Ale za kliknutí tu neplatíte. Jakmile jste jednou na dobré pozici a uživatelé na váš odkaz klikají, přicházejí k vám na web zdarma. V PPC každý klik stojí peníze navíc.
  • Výsledky jsou dlouhodobé — když vypnete reklamu, zůstanou vám sice stávající zákazníci a někteří návštěvníci se ještě budou po nějakou dobu na váš web vracet, celková návštěvnost se ale ze dne na den hluboko propadne. V SEO, jakmile dosáhnete první pozice, pravděpodobně si ji nějakou dobu udržíte, i když do jejího udržování svůj čas investovat přestanete. Návštěvnost vám tak přetrvá dlouhodobě, případně začne klesat pozvolna, nikoliv skokově.

Něco se vám nezdá?