PPC reklama ve vyhledávání

  • Kapitola: Základy
  • 4/82
  • Poslední aktualizace: 7.4.2023

Pokud chcete mít svůj odkaz ve výsledcích vyhledávání na Googlu nebo Seznamu, máte dvě možnosti:

  • dostanete se tam přirozeně,
  • nebo si koupíte reklamu.

Přirozeně se tam dostanete tehdy, když Google nebo Seznam bude vaši stránku sám považovat za relevantní a zobrazí odkaz na váš web. Když vás bude považovat za jedny z nejrelevantnějších, máte šanci dostat se mezi 10 odkazů na první stránce výsledků vyhledávání. Mezi těmito odkazy nejde pozici koupit, záleží čistě na rozhodnutí (algoritmu) vyhledávače. Stránek, které se věnují jednomu tématu (třeba právě vašemu produktu), je ale často několik tisíc nebo desítek tisíc a není tak snadné umístit se mezi předními vyhledávanými stránkami. Zlepšováním této přirozené vyhledatelnosti webu se zabývá SEO (optimalizace pro vyhledávače).

Výsledky vyhledávání Google

Reklama ve vyhledávání je právě ta reklama, kterou nabízí Google Ads a Sklik. Placené pozice jsou od přirozených oddělené, v obou vyhledávačích jsou reklamní bloky označené zeleným proužkem Reklama. Jsou to reklamy:

  • top pozice — nad přirozenými výsledky vyhledávání (až 4 reklamy),
  • pod přirozenými výsledky vyhledávání (až 3 reklamy).
Výsledky vyhledávání na Seznamu

Téměř všechny reklamy ve vyhledávání v Googlu i na Seznamu jsou textové. Výjimkou jsou pouze reklamy Shopping Ads v Googlu a Produktové inzeráty v Skliku — produktové reklamy s obrázkem a cenou konkrétního produktu. Reklamy od přirozených výsledků vyhledávání rozlišíte snadno tak, že mají štítek reklama. Reklamy v Skliku mají, stejně jako přirozené výsledky vyhledávání, navíc ještě faviconu webu.

Princip reklamy ve vyhledávání

Pokud se rozhodnete inzerovat ve vyhledávání na Googlu nebo Seznamu, založíte si potřebné účty v Google Ads a Skliku, zjednodušeně pak proces funguje takto:

  • zvolíte klíčová slova relevantní pro vaše produkty, pro která chcete zobrazovat reklamu,
  • nabídnete cenu za klik pro tato klíčová slova,
  • uživatel ve vyhledávání zadá vyhledávací dotaz,
  • systém začne mezi všemi inzerenty hledat ty, kteří mají zájem zobrazovat reklamu na daný vyhledávací dotaz (zvolili si takové klíčové slovo),
  • pokud se vyhledávací dotaz shoduje s vámi zvoleným klíčovým slovem, vaše reklama je mezi kandidáty na zobrazení,
  • pozic je omezené množství, systém proto podle nabídnuté ceny a kvalitativních faktorů seřadí kandidáty na zobrazení reklamy a zobrazí výsledky vyhledávání,
  • pokud na vaši reklamu uživatel klikne, přejde na váš web,
  • a vy za kliknutí zaplatíte.

Pokud chci prodávat modely aut, zvolím si pro svou inzerci relevantní slova „modely aut“, „modely autíček“, „modely Škoda 1:18“, „kovové modely aut“ apod. Takových frází vymyslím pár set nebo tisíc. Čím více (stále relevantních), tím větší šanci mám zasáhnout své potenciální zákazníky.

Jakmile bude některý uživatel hledat „modely aut“ nebo další moje klíčová slova, systém mě zařadí do aukce a budu bojovat o pozice mezi reklamami ve vyhledávání.

Pokud bude uživatel hledat cokoliv jiného, má reklama se zobrazovat nebude.

Kdy je reklama ve vyhledávání vhodná?

Reklama ve vyhledávání je výborně cílená, protože oslovuje potenciální zákazníky, kteří hledají váš produkt, a oslovuje je právě ve chvíli, kdy ho hledají. To je její klíčovou výhodou oproti třeba billboardu, kolem něhož jezdíte každý den, přestože nové auto, které vám nabízí, sháníte řekněme jednou za 3 až 5 let.

To ale znamená, že zákazník už nějakou poptávku má. Už ví, více nebo méně konkrétně, že chce koupit nějaký produkt nebo má problém, který potřebuje vyřešit (a možná je řešením právě váš produkt).

Reklama ve vyhledávání tedy oslovuje zákazníky spíše v pokročilejších fázích nákupního cyklu. Útočí na ně, když už poptávají, nesnaží se a nedokáže poptávku vyvolat. S tím souvisejí dvě základní omezení pro propagaci ve vyhledávačích:

  • váš produkt musí lidé hledat,
  • a musí ho umět pojmenovat (zadat vyhledávací dotaz, kterým ho najdou).

Reklama ve vyhledávání je často spojována s výkonnostní reklamou, s dobrými konverzními schopnostmi. To je právě díky tomu, že oslovuje poptávající. Tímto faktorem je daleko lépe cílená než masová reklama na homepage velkého portálu.

Pokud po produktu neexistuje aktivní poptávka, je novinkou na trhu nebo jej lidé neumí jednoduše popsat tak, abyste na daný dotaz dokázali zacílit reklamu, pak reklama ve vyhledávání nebude tím nejvhodnějším řešením. Bude potřeba zvolit jiný typ reklamy, který na váš produkt dokáže upozornit, vyvolat poptávku. Zůstaneme-li v offline světě, může to být zmíněný billboard nebo třeba letáky. V online prostředí to budou bannery a pokud bychom chtěli zůstat u PPC systémů, tak reklama na partnerských webech v obsahové síti, ale ne reklama ve vyhledávání.

Hodí se reklama ve vyhledávání i pro vás?

I když váš produkt zákazníci vyhledávají, pořád nemusí být reklama ve vyhledávání pro vás to pravé. Zvažte, jestli:

  • je váš web schopen návštěvníka proměnit v zákazníka, a placená návštěvnost tedy nebudou jen vyhozené peníze,
  • máte dostatečně vysokou marži, abyste si mohli dovolit reklamu zaplatit,
  • nepůsobíte v oboru zakázaných slov, která inzerovat nelze nebo mají omezení v inzerci (např. zbraně, tabákové výrobky, hazardní hry, erotika, léky na předpis).

Něco se vám nezdá?