Inhouse, agentura, nebo freelancer?

Rozhodnutí, že PPC reklamě se nebudete věnovat sami osobně, ale někoho si na to najmete je legitimní a obvykle správné. Pravděpodobně máte na práci důležitější věci, v kterých jste dobří a pravděpodobně i pro úspěch firmy nepostradatelní.

Možnosti jak hodit vytvoření a správu kampaní na někoho jsou v zásadě 3:

  • najmete si přímo do firmy zaměstnance,
  • najmete si agenturu,
  • najmete si freelancera — jednotlivce.

Každá z možností má svá pro a proti a žádná není univerzálně nejlepším řešením. Všechny ale znamenají více či méně složitý dlouhodobý závazek, takže je dobré to důkladně promyslet. Pozdější změna bude znamenat zbytečné zdržení nebo vyhozené peníze za znovunastavování spolupráce i kampaní.

Koho budete potřebovat do značné míry určuje i velikost vašeho projektu, konkurenčnost, investice, s kterými počítáte a výkon, který očekáváte. Malé kampaně s malým rozpočtem s potřebou přivedení třeba jen relevantní návštěvnosti zvládne v pár hodinách i méně zkušený PPCčkař. Kampaně s měsíčním rozpočtem v řádech desítek až stovek tisíc, tisícovkami inzerovaných produktů, kde je měřitelná a musí být dodržená ziskovost už musí spravovat zkušený profík, na větší a náročnější kampaně využijete i celý tým.

Inhouse řešení

Velké firmy typu Alza nebo Mall obvykle mají svůj vlastní tým PPCčkařů. Ve chvíli, kdy kampaně uživí a fulltime zabaví 3+ lidi to dává jednoznačný smysl.

Jednoho PPCčkaře uživí pořád spoustu firem, tady už ale pozor na potenciální rizika spojená s odchodem zaměstnance — dost možná budete dlouho shánět nového, pokud nesežete už zkušeného člověka, budete muset znovu investovat do doplnění jeho znalostí a vzhledem k tomu, že jiného PPCčkaře nemáte a sami ho PPC taky nenaučíte, musíte počítat s nákladnější variantou externích školení, případně učením se za pochodu. A kampaně v této době bez dohledu nejspíš nechat běžet nebudete chtít.

Důležitým faktorem je i motivace PPCčkaře, proč by k vám měl chtít jít pracovat. PPCčkař, který chce dělat svou práci dobře obvykle preferuje nějakou formu sdílení znalostí (to samozřejmě nemusí být přímo ve firmě, ale je silným argumentem nastoupit do firmy, kde už jsou profíci), preferuje zajímavé kampaně s výzvou a spíše většími rozpočty. Důležitá bývá určitá volnost, možnost testovat, mít přístup k zajímavým datům nebo pracovat pro zajímavou značku.

Běžné je, v případě, že nemáte dost velké kampaně na celého PPCčkaře, model markeťáka, který dělá více věcí, třeba i SEO nebo sociální sítě. Nevýhodou je pak nižší specializace v jednotlivých oborech, ale to u menších kampaní nemusí až tolik vadit.

Výhody inhouse řešení

Inhouse PPCčkaře máte po ruce, obvykle ho snáze a rychleji zasvětíte do interních procesů a pochopení vašeho oboru, specializace na váš obor, rychleji komunikujete s ním a on se zbytkem týmu. Má často více informací, které se kolem něj šustnou a „můžou se hodit“ (ale agentuře byste email neposílali). Má na práci jen vás, takže když je něco absolutní priorita, měl by mít čas udělat to teď hned.

Obvykle je i levnější (resp. má více času) než třeba agentura, ale pozor na srovnávání hrubého a čistého času. Inhouse PPCčkař vám 160 hodin měsíčně neodpracuje, pokud se má dál vzdělávat a rozvíjet a držet krok s novinkami (nebo se dokonce ještě doučovat základy), neodpracuje čistého času ani půlku. Na druhé straně inhouse může sklouzávat k potřebě naplnění času a věnování se věcem, které už mají minimální přidanou hodnotu.

Nevýhody

Složitý náborový proces, zejména pokud PPC nerozumíte. Potřebujete seniora, pokud má dělat na kampaních sám, což se shání ještě hůř. Možná ho ani nebudete umět najít.

A nákladné i časově náročné řešení ve chvíli, kdy vám inhouse PPCčkař odejde.

Agentura

Agentura je dobré řešení pokud chcete starost o PPC plně předat i pokud potřebujete kampaně rychle — většinou má kapacity začít aspoň něco dělat hned, šance že najdete zaměstnance PPCčkaře, který je bez práce a může začít tento měsíc je o dost nižší.

Firmy často poptávají agentury také z důvodu fullservice — tedy poptávají agenturu na zajištění nejen PPC, ale i třeba správy sociálních sítí, emailingu, display kampaní nebo i copywritingu, SEO a UX. Výhodou je pak komunikace s jedním subjektem, jednotný přístup, reporting apod.

Zajištění rozvoje a PPC know-how u vašeho správce reklamy je plně na agentuře, na vás je předání znalostí z oboru. Nevýhoda, že PPCčkař v agentuře není specializovaný jen na váš obor může být zároveň i výhodou, kdy má širší pohled nebo ozkoušená funkční řešení už na jiných projektech.

Nevýhody agenturní správy

Velmi často nevíte jistě, s kým budete spolupracovat. Čím méně významný klient jste, tím s větší pravděpodobností můžete narazit na juniornějšího správce. To si teoreticky můžete zjistit ještě před uzavřením spolupráce, ale nikdo vám nezajistí, že to tak bude natrvalo. Nevíte pak jistě, jestli vám váš „přidělený“ hlavní kontakt bude sedět odborně, ani lidsky. Časté změny lidí na kampaních, popř. i předávání kampaní stále juniornějším zaměstnancům je jedním z nejčastěji zmiňovaných důvodů nespokojenosti klientů agentur.

Freelancer

I freelancerů je několik typů — najdete mezi nimi špičky v oboru i začátečníky po jednom školení. Výhodou rozhodně je, že víte, s kým jednáte, najímáte si na práci právě jeho a bude to tak po celou dobu spolupráce.

Nevýhody freelancera

Největší nevýhodou je nezastupitelnost. To je také jeden důvod, proč freelancery moc často nenajdete pracovat na opravdu velkých a korporátních kampaních. Někteří freelanceři mají nějaké řešení pro krizovou situaci zajištěné, ale když vám s freelancerem spadne letadlo, k plynulému předání kampaní všech klientů a informací kolem nich na druhý den prostě nedojde. Ale zase je potřeba říct, že tohle by ochromilo i agenturu a inhouse, nicméně ta připravenost to „automaticky“ vyřešit je mnohem lepší.

Správa PPC kampaní svépomocí

Tohle je asi jediná z možností, kterou bych vysloveně spíš nedoporučila. Že to nějak zvládnete sami. Nějak asi ano, ale buď to nebude nic moc a nebo vám to sežere zbytečně moc času. A co si budeme povídat, pokud budujete projekt nebo eshop, váš čas je asi hodnotnější investovat do jiných oblastí, než je vytváření reklamy a učení se toho, jak to funguje v detailu.

Něco se vám nezdá?