Nově spuštěné kampaně

Spustili jste nové kampaně. Zatím jsou všechna čísla na nule. Kdy je na čase se do účtu vrátit a zkontrolovat, jestli je vše v pořádku? Na vyhodnocení výkonu je v prvních dnech běhu kampaně ještě brzo, ale už první čísla upozorní na možný problém.

Podle velikosti kampaně po pár hodinách od spuštění nebo druhý den, se do kampaní určitě vraťte a podívejte se, jestli se neděje něco vysloveně nestandardního. Pokud celý účet vykazuje úplnou nulu, možná jde o problém komplexnějšího charakteru, to už jsme probírali. Jinak sledujte:

Klíčová slova s nulovým počtem zobrazení

Nejčastější příčinou je, že jste zvolili slovo, které je málo hledané. To může znamenat i to, že za tu krátkou chvíli ho nikdo nevyhledal a musíte počkat déle. Už byste ale měli zbystřit a podívat se u klíčového slova do sloupce Stav. Ten by měl být v AdWords Google Ads OK, v Skliku Aktivní.

Nízký objem vyhledávání

AdWords Google Ads reklamu na některá slova, která jsou podle něj málo (nebo vůbec) hledaná do vyhledávání nepustí. Poznáte to podle hlášky Nízký objem vyhledávání ve sloupci Stav. V takovém případě nezbývá nic než čekat na zvýšení hledanosti — růst zájmu nebo sezónu. Nebo, pokud jste zvolili opravdu hodně konkrétní (několikaslovnou) frázi, klíčové slovo zobecnit — ubrat některé slovo případně změnit přesnou shodu na volnou.

Nízká nabídka

Druhou možnou příčinou je, že nabízíte méně, než je minimální požadovaná nabídka. Ačkoliv obecně je minimální nabídka 20 haléřů (resp. 1 haléř v AdWords Google Ads), minimální nabídka jednotlivých slov může být vyšší. Pokud nabízíte méně, systém vás na to upozorní hláškou Nižší než odhad nabídky pro první stránku (Google Ads), resp. Neaktivní, Aktivovat cenou XY Kč (Sklik). Je třeba zvýšit cenu, aby se reklama rozběhla, pokud je reklama kvalitní, je možné postupně dosáhnout zpět požadované ceny.

Pozor. U již běžících kampaní často bývá příčinou nízká kvalita a systém sice po přidání v ceně za klik začne reklamu znovu zobrazovat, ale po nějaké době opět přestane a vyžádá si znovu vyšší nabídku. Pokud nijak nezlepšíte kvalitu, tahle hra bude pokračovat, dokud cena nebude tak vysoká, že to vzdáte (nebo dokud nenarazíte na maximální limit systému).

Jakmile tedy začne systém vyžadovat zvýšení nabídky opakovaně, musíte něco změnit. Zlepšit znění inzerátu, abyste dosáhli lepšího skóre kvality, přidat vylučující slova nebo zpřesnit klíčové slovo.

Úplnou výjimkou není ani obyčejný překlep v klíčovém slovu. Stane se, stačí opravit a jede se dál.

Pozice

Správnou cenu za klíčové slovo samozřejmě předem neznáte, takže prostě něco odhadnete a doufáte, že se reklama bude zobrazovat na nějakém rozumném místě. Je dobré si brzy zkontrolovat, že tomu tak opravdu je, abyste zbytečně neplatili za první pozici, kterou nechcete nebo naopak nebyli s důležitým klíčovým slovem někde na druhé stránce a nic z toho neměli.

Nízká pozice je obvykle příčinou i nižšího počtu prokliků, než ve svém oboru očekáváte. V top pozicích je mnohonásobně vyšší míra prokliku. Čím nižší pozice, tím nižší CTR.

Po prvních pár desítkách zobrazení už lze říci, jestli cena, kterou jste zvolili jako první nabídku je dostačující k dosažení uspokojivého výkonu. Stejně tak pokud jste to přepálili a nabízíte 10 Kč, i když jste na první pozici a platíte jen 1 Kč. Obojí je důvod k úpravě nabídky.

Vysoký počet zobrazení a málo kliků

Zejména u hodně obecných slov ve volné shodě se stane, že na sebe začnou vázat hromadu dotazů, buď nerelevantních nebo sice relevantních, ale takových, na které nemáte (oproti konkurenci) napsaný dostatečně relevantní inzerát. Důsledkem je pak nízká míra prokliku.

Řekněme pod půl procenta CTR v horních pozicích už je to podezřelé a měli byste začít hledat příčinu — špatný text nebo zobrazování reklamy na nerelevantní dotazy.

Něco se vám nezdá?