HTTP/HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure)
HTTP (HyperText Transfer Protocol) je způsob pomocí kterého prohlížeč komunikuje se vzdáleným serverem. Tato komunikace je to samé, jako byste své soukromé informace říkali každému. A to rozhodně nechcete. Právě z toho důvodu bylo vyvinuto HTTPS.
HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) používá HTTP spolu s protokolem SSL nebo TLS, jenž zajišťuje šifrování. HTTPS tak zajistí bezpečnost informací, důvěrnost přenášených dat, ověření identity a integritu obsahu.
Proč mít zabezpečený web?
Dnes již HTTP nestačí. I Google, právě z důvodu bezpečnosti, tlačí provozovatele stránek, aby používali HTTPS. Upřednostňuje ve výsledcích vyhledávání stránky, které jsou certifikované, důvěrné a bezpečné.
Nezabezpečený web působí pochybně. Pokud web není na HTTPS, v prohlížeči se objeví varování: „Nezabezpečeno“, „Not Secure“ nebo symbol přeškrtnutého zámku. Návštěvníka webu to může znejistět a odradit od dalšího používání webu. Zejména v případech, kdy jde o:
- odeslání citlivých informací (osobní údaje, heslo),
- online nakupování (platební transakce a údaje ke kartě).
S HTTPS získáte i zelený štítek zabezpečení (zobrazuje se např. v Google Chrome) u URL adresy. Zabezpečením webu zvýšíte jeho důvěryhodnost. Zákazníci mají větší důvěru, že jejich osobní údaje jsou bezpečí. HTTPS zabezpečuje soukromí několika způsoby:
- ověřuje, že web je přesně tím serverem se kterým má mluvit,
- zabraňuje manipulaci třetími stranami,
- šifruje veškerou komunikaci URL, chrání tedy jak čísla kreditních karet, tak i historii prohlížeče.
Problémy nezabezpečeného webu v marketingu
Kromě samotné důvěryhodnosti a vnímání bezpečnosti uživatelem webu může být absence HTTPS i technickou překážkou v marketingu:
- Pozice ve vyhledávačích — web bez HTTPS může mít horší pozici ve výsledcích vyhledávání na Googlu. HTTPS je pro Google výhoda.
- Shopping Ads — e-shopy bez HTTPS pro celý proces objednávky se ani nedostanou do Google Nákupů, zamítnuté budou již na úrovni Google Merchant Center.