CTR — Míra prokliku

Zkratka CTR = Click Through Rate, Míra prokliku

CTR je zkratka pro míru prokliku, udává se v procentech. Je to podíl mezi kliknutími a zobrazeními reklamy. Čím vyšší CTR, tím je reklama relevantnější a zajímavější pro uživatele (mají motivaci na ni kliknout).

Vzorec a výpočet CTR

CTR = počet kliknutí / počet zobrazení

Jaká je dobrá míra prokliku?

To takhle nelze říct, míra prokliku jednotlivých klíčových slov v rámci účtu se může výrazně lišit. Míru prokliku byste se měli snažit zlepšovat, ale horší míra prokliku nutně neznamená špatné kampaně. Maximální míra prokliku je 100 %, minimální 0 %.

Je několik věcí, které plus mínus obecně platí:

  • čím lepší pozice, tím vyšší CTR, top pozice má násobně vyšší míru prokliku než pozice pod výsledky vyhledávání,
  • s pozicí souvisí i cena — čím méně nabídnete za kliknutí, tím nižší bude pozice a tím nižší bude i míra prokliku (není ale špatně, že šetříte náklady nebo chcete vyšší zisk z objednávky),
  • čím nižší konkurence (včetně organických výsledků), tím vyšší CTR,
    čím lepší odpověď přesně na specifický dotaz (a o co lepší než konkurenční odpovědi), tím vyšší CTR,
  • klíčové slovo vlastního brandu dosahuje obvykle nejvyššího CTR (typicky 50 – 80 %),
  • reklama v obsahové síti (bannery) má typicky výrazně nižší míru prokliku než ve vyhledávání (často i pod 1 %), podle typu cílení,
  • nejvyšší CTR v obsahové síti má nejčastěji remarketingové cílení, v rámci remarketingu pak dynamický remarketing,
  • u Shopping Ads kampaní CTR prakticky vůbec není relevantní, protože nižší CTR tu může znamenat i větší počet zobrazení při jednom hledání, u Smart Shopping Ads je to ještě komplikovanější smísením obsahové a vyhledávací sítě.

Na co také dávejte pozor:

  • aby míra prokliku nešla proti konverznímu poměru (např. slíbíte v reklamě něco, co logicky lidi chtějí, ale na webu to třeba nemáte, získáte vysokou míru prokliku, ale malý konverzní poměr),
  • dobrou míru prokliku často můžete mít proto, že jste jediná reklama ve vyhledávání na daný dotaz a tudíž na první pozici — někdy je to proto, že jste objevili klíčové slovo, na které konkurenti nepřišli a neinzerují na něj, může to být ale také proto, že o něj nikdo nemá zájem (např. proto, že nevede ke konverzím).

Má smysl snažit se o co nejlepší míru prokliku, testovat reklamní varianty a vylučovat nerelevantní zobrazení reklamy. Dobré CTR je takové, pro které jste ve svém segmentu a s možnostmi, které máte, udělali maximum.