CPC (Cost-Per-Click) — cena za kliknutí
CPC je zkratka pro Cost-Per-Click, tedy cenu za kliknutí. Používá se v PPC reklamě, kde inzerent platí až poté, co uživatel na reklamu klikne a udává tedy, kolik jedno kliknutí stojí.
Průměrná CPC (průměrná cena za proklik)
Cena za kliknutí pro jednotlivé dotazy se liší. Obecnější a konkurenčnější klíčová slova bývají dražší, zatímco konkrétnější a méně konkurenční bývají levnější. Protože se cena stanovuje při každé aukci, liší se i v průběhu času pro jedno klíčové slovo. Nikdo ale neřeší cenu za každé jedno kliknutí, většinou se o CPC bavíme v kontextu průměrné ceny za klik.
Výpočet: CPC = celková cena / počet kliknutí
S jakými typy CPC se setkáte
Cena za klik (CPC) se v PPC systémech vyskytuje hned v několika různých souvislostech:
- Maximální nabídka (max CPC) — je cena, kterou nabízíte, maximální limit, jenž jste ochotni za klik platit. Za žádný jednotlivý klik nezaplatíte více. Maximální cena, kterou vás nechá systém nabídnout, je v Skliku 1 000 Kč, v Google Ads 1 000 USD (resp. ekvivalent měny účtu podle aktuálního kurzu).
- Skutečná cena za klik — je cena, kterou reálně platíte a která je buď stejná, nebo většinou nižší než vaše maximální nabídka.
- Průměrná cena za klik — v přehledech v Google Ads a Skliku nevidíte ve skutečnosti cenu za každý jednotlivý klik, ale vidíte průměrnou cenu za nějaké období pro dané klíčové slovo, skupinu slov nebo kampaň.
- Minimální nabídka (min bid) — je cena, kterou systém vyžaduje, aby vůbec pustil vaše klíčové slovo do aukce. U každého slova a inzerenta je tato požadovaná nabídka různá, ale systémově nejnižší možná nabídka je v Google Ads 1 halíř (resp. 0,01 měny účtu) a v Skliku 50 haléřů.
- Minimální nabídka pro první stránku (first page bid) — Google Ads také vypočítává minimální nabídku, kterou je třeba zvolit, abyste se dostali mezi inzerenty na první stránce výsledků vyhledávání (protože ty další už jsou dost nezajímavé).