Délka publika — počet dní členství v remarketingovém publiku

  • Kapitola: Remarketing
  • 99/106
  • Poslední aktualizace: 10.5.2019
Délka publika — počet dní členství v remarketingovém publiku
5 (100%) 3 hlasování

Jak dlouho zobrazovat uživateli remarketingovou reklamu? Jen tak dlouho, dokud to má smysl. Zobrazovat stejnou reklamu uživateli třeba 30 dní v kuse obvykle smysl nemá. Měli byste znát nákupní chování svých zákazníků a alespoň přibližně tušit, jak dlouho trvá, než se k nákupu rozhodnou. Pokud prodáváte běžné spotřební zboží (kosmetiku, knížky, oblečení), nejspíš to bude v řádu dní. Pokud ale prodáváte reality nebo auta, bude to několik měsíců nebo i let a pokud inzerujete rozvoz jídla, bude to otázka minut. Velmi zjednodušeně lze říci, že čím levnější a běžnější produkt, tím kratší nákupní cyklus a tím pádem i remarketingový list pro přesvědčování k nákupu po návštěvě.

Maximální počet dní v publiku může být 540 (jak v Google Ads, tak v Skliku). Nastavením počtu dní v publiku říkáte, jak dlouhá bude platnost cookie, která se uložila do prohlížeče uživatele a která nám umožňuje ho remarketovat. Pokud je platnost cookie (počet dní v publiku) 30 dní, cookie se po 30 dnech smaže a už ho touto remarketingovou kampaní (např. cílenou na návštěvníky za posledních 30 dní) nepůjde zasáhnout.

Délka nákupního cyklu

Jak dlouhý je nákupní cyklus byste měli vědět (pokud neinzerujete vlastní produkty, měl by vám to říct majitel eshopu).

Pokud si nejste jisti, nějaké informace můžete najít v Google Analytics, když se podíváte na Dny do objednávky (v menu KonverzeElektronický obchod). Pokud například 95 % lidí udělá objednávku do 7 dní po návštěvě, pravděpodobně je třicetidenní publikum zbytečně dlouhé.

Zajímat by vás měli i další informace o nákupním chování, které se mohou hodit při upsellu pomocí remarketingu:

  • za jakou dobu produkt zákazníkovi “dojde” a bude si ho muset / chtít koupit znovu (např. kontaktní čočky),
  • za jakou dobu zákazník k produktu začně dokupovat další příslušenství (např. objektiv k fotoaparátu, nástavec k robotu),
  • za jakou dobu se produkt opotřebí a zákazník bude potřebovat náhradní díl (např. filtr do sušičky),
  • za jakou dobu zákazník dočte knihu a můžeme mu nabídnout další díl.

V každém byznysu to bude úplně jiné, ale některé věci se dají lehce zobecnit.

Krátká remarketingová publika

Krátkými publiky myslím řekněme publika do 30 dní, i když mnohdy je i 30 dní strašně moc. Krátká publika se používají nejčastěji pro přesvědčení bezprostředně po návštěvě nebo po jiné, konkrétní provedené akci. Zároveň nemá smysl na ně cílit reklamu dlouho, protože po několika dnech buď už produkt koupili jinde nebo úplně ztratili zájem. Nejčastěji jde o následující typy publik:

  • uživatelé, kteří si prohlíželi produkty — cílíme (typicky dynamický remarketing), abychom jim produkty připomněli a nabídnuli znovu,
  • uživatelé, kteří přidali produkt do košíku,
  • uživatelé, kteří se dostali do určitého kroku objednávky, ale objednávku nedokončili,
  • uživatelé, kteří byli na webu v konkrétní kategorii nebo na konkrétní stránce,
  • všichni návštěvníci webu,
  • uživatelé, kteří dokončili objednávku — ty je obvykle třeba na nějakou dobu z cílení vyloučit, proč jim nabízet nákup tam, kde právě nakoupili.

Specifickým publikem je jednodenní publikum. Uživatelé, kteří si prohlíželi produkty a nenakoupili, počet dní v publiku 1 den. V první den po návštěvě má remarketingová kampaň velmi často výrazně vyšší výkon než v další dny. Je to mimojiné tím, že odložení nákupu o dobu kratší než jeden den je úplně běžné nákupní chování. Uživatel se chce poradit s manželkou, čeká, až mu přijdou peníze na účet, vybere si v pauze v práci, ale objednává až v klidu doma, a tak podobně. Zkrátka nákup už je mnohdy rozhodnut i bez remarketingu, přesto se velmi snadno stane, že zákazník v mezičase na reklamu klikne.

Právě proto, že jsou čísla z prvního dne po objednávce tak odlišná, je pro lepší přehled o opravdovém výkonu remarketingové kampaně vytvořit oddělené jednodenní remarketingové publikum. Toto publikum může být až tak sporné, že dává smysl uvažovat i nad tím, jestli ho vůbec zacílit (a otestovat to). Zákazníci by možná nakoupili tak jako tak, i kdyby v první den po návštěvě žádnou remarketingovou reklamu nezahlédli.

Dlouhá remarketingová publika

Řekněme nad 30 dní až do maximálních 540 dní. Ta mají své využití nejčastěji pro:

  • dlouhé nákupní cykly a připomínání se s produktem,
  • ověření zájmu po delší době,
  • retenci a branding, připomínání značky návštěvníkům a přivedení je po čase zpět na web, aby nezapomněli,
  • propagaci produktů v další sezóně,
  • vyloučení z cílení.

I když máte dlouhý nákupní cyklus a víte, že člověk ještě po půl roce nemusí být rozhodnutý a vytváříte tudíž remarketingová publika například na 180 dní, i v takovém případě platí, že na uživatele nechcete cílit stejnou reklamu po celých 180 dní. To by ji už úplně ignorovali a v tu klíčovou chvíli, kdy by bylo teprv vhodné se připomenout už by nezareagovali. Proto, když chcete použít remarketngové publikum pro cílení reklamy, je nejlepším řešením publika kombinovat a uživatele zacílit třeba až za oněch 180 dní, ale jen po dobu 1 týdne.

Něco se vám nezdá?