Tagování zdroje UTM parametry
Abyste dokázali kvalitu návštěvnosti a rentabilitu vyhodnotit, potřebujete svému analytickému nástroji předat informaci o zdroji, z kterého návštěva pochází. To se dělá přidáním parametrů do URL adresy (tzv. značkování nebo tagování), na kterou návštěvu směřujete. V Google Analytics se používají tzv. UTM parametry.
Samozřejmě potřebuji vědět, jak si vede návštěvnost z Skliku oproti návštěvnosti z AdWords a jak si vedou v porovnání s ostatními zdroji webu. Zajímat mě budou ale i detailnější úrovně – výkon jednotlivých kampaní, reklamních sestav i klíčových slov.
Parametry v Google Analytics
Google Analytics používá následující parametry pro sledování kampaní:
- utm_source – zdroj,
- utm_medium – médium,
- utm_campaign – kampaň,
- utm_content – varianta reklamy,
- utm_term – klíčové slovo.
utm_source
Zdroj kampaně říká, odkud návštěvnost přichází. Zdrojem může být konkrétní web, Facebook, přímá návštěvnost (direct) nebo v případě reklamy ve vyhledávání Seznam nebo Google.
- utm_source=seznam.cz
utm_medium
Reklamní médium označuje typ kampaně, tedy zda šlo o kampaň prostřednictvím e-mailingu, bannerovou kampaň, affliliate partnera či právě PPC reklamu (hodnota parametru pro PPC reklamu je cpc). Od neplaceného vyhledávání návštěvnost ze Seznamu a Googlu odlišíme právě parametrem médium, ten má v neplaceném hodnotu organic.
- utm_medium=cpc
utm_campaign
Označení kampaně. Ideální je samozřejmě zvolit hodnotu parametru podle názvu kampaně, abyste při vyhodnocování věděli, co je co.
- utm_campaign=modely
Google Analytics nemá žádný parametr pro sestavu, proto se u PPC kampaní často používá právě kampaňový parametr k odlišení návštěvníků z jednotlivých sestav.
utm_content
Parametr pro obsah reklamy by měl obsahovat informaci, z níž poznáte, o který text nebo banner se jedná. V případě grafické reklamy například reklamní formát. U reklamních textů typicky sledujete odlišné sdělení, různé konkurenční výhody, třeba dodání ihned nebo nákup na splátky. Rozlišovat různé varianty reklam je důležité, pokud chcete v Google Analytics sledovat jejich účinnost.
- utm_content=modry-skyscraper
- utm_content=sleva
utm_term
Klíčové slovo, které vyvolalo zobrazení reklamy. Nevýhodou je, že klíčové slovo, jež do parametru vložíte, přepíše to, které normálně vidíte v Google Analytics jako klíčové slovo – tedy konkrétní dotaz uživatele nahradíte slovem z vaší sestavy. Pak nevíte, co skutečně lidé hledali, přes jaké dotazy se dostali na váš web. Z toho důvodu se obvykle nedoporučuje používat.
- utm_term=modely-bmw
Sestavení URL s parametry
Parametry se přidávají za standardní cílovou stránku. Na jejich pořadí nezáleží.
První parametr v URL je oddělen otazníkem (?), všechny další ampersandem (&). Názvy parametrů pro označování má Google Analytics předdefinované, jejich hodnoty si pak určujete sami.
Výsledná URL pro kampaň v Skliku pak bude vypadat takto:
- http://smallcars.cz?utm_source=seznam.cz&utm_medium=cpc&utm_campaign=modely