Jak jste se dostali k PPC — Klikařův otazník #3

Jak jste se dostali k PPC

V tomto Klikařově otazníku mě zajímalo, jak se ostatní PPCčkaři dostali k PPC reklamě a čím si je získala. Dost mě zaujalo, že velká část PPCčkařů se dostala k PPC vlastně tak nějak omylem. Nejčastější začátky PPC se dají shrnout jako „dělal jsem něco jiného, ale šéf mi řekl, že je potřeba nastavit PPC, tak jsem se to musel naučit“ nebo „měl jsem e-shop“. Tenhle dojem inzerentů a klientů, že PPC je brnkačka co se dá naučit za jedno odpoledne dnes často odsuzujeme, ale nejeden z nás díky tomu do PPC pronikl!

Jak se tedy konkrétně PPCčkaři dostali ke své práci?

  • Kdysi přiběhl Ondřej Fryc (Mall.cz, toho času BíléZboží.cz) s tím, že si teď na Googlu můžeme zaplatit, abychom byli první. „To není možné!“ Zvolal jsem. Ale bylo. A přitom si vůbec nepřipadám starej.
  • Já se k PPC dostal skrz hraní si s vlastním eshopem. Pamatuju si to nadšení, když moje PPC kampaň s volnou shodou a krkolomnými texty přinesla první objednávky.
  • Cesty k PPC jsou klikaté… U mě to bylo od plnění eshopu produkty přes prvotní pokusy o klíčovky až po seznámení s Sklikem. No a pak se to postupně nabalovalo — seznámení s Google Ads, SearchConsole, Analytics a za pár chvil i Zbožáky. Díky Liduš Svitálková pak i Mergado, Fox či ScreamingFrog. A tak pořád dokolečka dokola.
    A upřímně — ono si nezískalo mě (pořád mám velkej respekt před PPC „nástroji“), ale vždy si získá klienta — protože dokáže rychle generovat „čísla“. Prostě ty korunky tam padají stejně rychle, jako návštěvníci. Ze začátku se na to krásně kouká, než přijde první faktura. Mě osobně si získalo PPC daty, která generuje, současně ale taky svým vývojem a sezónností, novou konkurencí. Nutí mě hledat a učit se nové a nové cesty a přístupy. Vlastně udržuje můj mozek v kondici — protože jakmile člověk jen měsíc zaspí, Hana Kobzová ho svými novinkami upozorní, že už je měsíc pozadu a měl by rychle začít makat, testovat a hledat nové přístupy.
  • Erasmus stáž v agentúre Prahe (zo Slovenska), ale vyplatilo sa…
  • Tohle je trapas. Koukal jsem v Markeťákově na Větrovku jak kliká na svým barevně olepeným Airu a měl jsem pocit, že se u práce baví líp a za víc peněz, než já tehdy v SEO. Taky vypadala, že jí to líp funguje a umí to změřit, wau!
  • Já a můj kamarád Michal jsme šli 2014 na vysokou. Bydleli jsme spolu. Po 14 dnech jsme pochopili, že to není nic pro nás. On si za měsíc našel práci v místní agentuře jako “specialista na vyhledávání” nebo tak nějak se tomu říkalo (PPC + SEO). Rychle se to snažil učit a každý den co já přišel ze školy (kam jsem chodil zabíjet čas) a on z práce, jsme dali pivko a on mi vysvětloval jak to funguje a co nového se naučil. Za 4 měsíce jsem byl už do toho zažraný taky a začínal jsem pracovat pro první malé klienty.
  • 2011 — jsem v cestovce dělal webmastera a šéf prohlásil „platíme moc agentuře, zaplatím ti 2h školení a budeš to dělat ty místo agentury„.
  • Koncem 2008 mi šéf řekl, že MM mají 2 miliony na bannery a že bysme jim mohli ukázat, že to jde utratit líp. Tak jsme udělali PPCčka a taky SEO. Tehdy jsme přivedli 115 tisíc lidí, za průměrnou cenu 3,80 Kč. Vzhledem k tomu, že jsme inzerovali i na slova jako „reality“, „nemovitosti“, „byty praha“, to byly cenovky. Bannery v ceně 400 tis. Kč přivedly 1 100 návštěv. Víc a konkrétněji v letité případovce.
  • Já jsem v 2009 založila emo shop a potřebovala ho propagovat.
  • Dělal jsem v roce 2006 v Centrum.cz administrátora katalogu. Karol Veleba sháněl někoho, kdo by nastavoval kampaně klientům, co si koupili kredit v adFOXu a nevěděli si s tím rady. Tak jsem se o to ucházel.
  • Náš PPCčkař si chtěl vzít dovolenou, tak mi to v pátek ukázal a další dva týdny jsem to jela za něj.
  • 2008 — spustil jsem e-shop pro klienta, ale nechodili lidi…
  • Začala jsem dělat na Novém Zélandu marketingového brouka pytlíka všeho druhu jako stážistka v jedné technologické firmě, kde jsem si klikla první reklamu na Linkedin. Po ukončení stáže jsem si střihla na chvíli brigádu ve školce jako paní učitelka a pokračovala v hledání něčeho v oboru (“mimo školku”). Po pohovoru s personálkou a pohovoru do digitálky která byla ofiko Google partnerem to bylo jasné, kam má cesta povede dál. Pak následovalo 30 účtů na správu, Google školení, školení na BM od Facebooku a další srandy eg. photoshop a já pochopila, že mě to v tomto rybníčku bude bavit. Hlavně jsem pochopila, že kvalita je lepší, než kvantita.
  • Potom co jsem měl tu čest vidět jak se “měří” efektivita inzerce v magazínech jsem hledal něco více přesvědčivého a objevil jsem článek o PPC na ppcnovinky.cz. Takže díky Robert Štípek, že jsi mě nasměroval do INBORNu a do učení Ondřeje Slámy. Psal se rok 2013.
  • Já jsem hledala stáž v zahraničí v jakémkoliv oboru online marketingu (2013), poslala několik životopisů a ozvala se agentura specializující se na PPCčka. Prvně jsem si říkala, že to je asi to nejhorší, protože jsem PPC předtím zkoušela, ale pozitivní výsledky se nedostavily a měla jsem k nim negativní vztah v daný moment… no a nakonec je z toho láska jako trám.
  • Poprvé jsem se o PPCčkách dozvěděl 13. 11. 2011 ve 13:22 od Marka Vetchého z KISKu. Napsal mi „Naučit se dělat třeba PPC kampaně není zas tak složité, uděláš si Google AdWords certifikát a najít celkem dobrou práci nebude zas tak složité“. No trvalo mi to dva a půl roku než jsem nastoupil do nově založené agentury KOFEIN jako zaměstnanec s pořadovým číslem 1. Život je krásný.
  • 2011 – 2015 jsem byla na brigádě v realitní kanceláři, kde byl kolektiv převážně 40+, měnila jsem jim tam systém fungování od tabulek s přehledem vývěsek až po kritiku bývalého webu a ve finále zadání nového, šéf pak o mně všude tvrdil, že jsem IT expert a já jsem se cítila, jak jouda, protože to nebyla pravda. Tak jsem se snažila každou chvilku studovat, aby až to řekne před někým, kdo tomu rozumí, jsem nemusela mít na hlavě sáček. Jezdil tam obchoďák ze Seznamu (skvělý Lukáš Vintr), který měl trpělivost mi odpovídat na všetečné dotazy ohledně Skliku. Naplno pak v agentuře RNc, kde jsem ale začínala se SEO.
  • Pracoval jsem různě v IT oborech a chtěl si zkusit něco nového. Placená inzerce na FB (tehdy v plenkách) se mi zdála, jako nejednoduší cesta (nebyla). Po několika měsících samostudia a testování, jsem si řekl, že by to chtělo posun, jen jsem na to neměl ko… Až do okamžiku, kdy mi kamarád poslal inzerát, kde hledali někoho na PPC (juniorní pozice), k tomu dodal, že stejně vezmou každého. Večer jsem poslal CV, “mega hustej” průvodní dopis a po týdnu šel na nejhustější pohovor. Místo stresu jsem zvolil cestu zábavy a večer před pohovorem zašel na koncert slovinských punk kapel, kde to neskončilo u jednoho piva (což byla představa). Do dneška nechápu, jak jsem to dokázal, ale vybrali si mě a od té doby pracuji v nejskvělejším oboru se skvělými a kreativními lidmi… a cesta nekončí!
  • Za to může Jindra Fáborský a jeho Digisemestr a na něm přednáška Větrovky a Markéty Kabátové o PPC kampaních. Hned se mi to zalíbilo a říkal jsem si, že to musím zkusit… už to zkouším 5 let.

Kompletní diskusní vlákno na Facebooku.

Klikařův otazník je pravidelná diskusní relace ve facebookové skupině Klikaři PPC reklamy. Otázku vykopává Zaklik.cz, odpovídají členové skupiny. Některé odpovědi nebo vlákna jsou pro srozumitelnost a zkrácení upravené, myšlenka zůstává zachována.

Věnujte 15 minut měsíčně a učte se od nejlepších v PPC

Staňte se jedním z 1000+ PPC klikařů a dostávejte e-mail s tipy a novinkami každý měsíc: