Slovníček PPC pojmů

  • Kapitola: Základy
  • Poslední aktualizace: 30.9.2017
  • 12/92

V PPC systémech se setkáte s celou řadou zkratek, pojmů a sledovaných metrik, kterým byste nemuseli rozumět. Zde jsou ty nejpoužívanější:

  • PPC – platba za kliknutí (Pay-Per-Click), způsob zpoplatnění reklamy.
  • CPC – cena za kliknutí (Cost-Per-Click), cena jednoho kliknutí na reklamu. V češtině se někdy používá ekvivalent CZP (cena za proklik).
  • Imprese – zobrazení, udává počet zobrazení reklamy. Ve vyhledávání to znamená, kolikrát bylo hledáno vaše klíčové slovo a zobrazila se vaše reklama.
  • Kliknutí – kolikrát někdo na vaši reklamu kliknul.
  • CTR – míra prokliku (Click-Through-Rate) – kolik procent z těch, kteří reklamu viděli, na ni kliklo. Tedy podíl mezi kliky a zobrazeními. Pokud reklama měla 100 zobrazení a 5 kliků, CTR je 5 %.
  • Konverze – počet dosažených cílů. Měřit můžete různé cíle – objednávky, přihlášení k newsletteru, odeslání kontaktu apod. Jakmile uživatel tento cíl splnil, dosáhli jste konverze.
  • Konverzní poměr – míra konverze – kolik procent z těch, kteří na reklamu klikli, udělali konverzi. Jinými slovy, podíl mezi konverzemi a kliky. Pokud na vaši reklamu kliklo 100 uživatelů a získali jste jednu objednávku (konverzi), konverzní poměr je 1 %.
  • Hodnota konverze – jakou hodnotu pro vás daná konverze měla. V případě objednávky je to cena zboží v košíku, které zákazník nakoupil.
  • PNO – podíl nákladů na obratu. Používá se v Skliku a znamená přesně to, co říká. Kolik procent z vydělaného obratu (hodnoty konverzí) jste utratili v nákladech na reklamu. Pokud kampaně přinesly konverze v hodnotě 100 tisíc korun a utratili jste za ně 10 tisíc korun, PNO je 10 %.

Něco se vám nezdá?