Reklama ve vyhledávání

  • Kapitola: Základy
  • Poslední aktualizace: 1.10.2017
  • 5/92

Pokud chcete mít svůj odkaz ve výsledcích vyhledávání na Googlu nebo Seznamu, máte dvě možnosti:

  • dostanete se tam přirozeně,
  • nebo si koupíte reklamu.

Přirozeně se tam dostanete tehdy, když Google nebo Seznam bude vaši stránku sám považovat za relevantní a zobrazí odkaz na váš web. Když vás bude považovat za jedny z nejrelevantnějších, máte šanci dostat se mezi 10 odkazů na první stránce výsledků vyhledávání. Mezi těmito odkazy nejde pozici koupit, záleží čistě na rozhodnutí (algoritmu) vyhledávače. Stránek, které se věnují jednomu tématu (třeba právě vašemu produktu), je ale často několik tisíc nebo desítek tisíc a není tak snadné umístit se mezi předními vyhledávanými stránkami. Zlepšováním této přirozené vyhledatelnosti webu se zabývá SEO (optimalizace pro vyhledávače).

Výsledky vyhledávání Google

Reklama ve vyhledávání je právě ta reklama, kterou nabízí Google AdWords a Sklik. Placené pozice jsou od přirozených oddělené, v obou vyhledávačích jsou reklamní bloky označené zeleným proužkem Reklama. Jsou to reklamy:

  • top pozice — nad přirozenými výsledky vyhledávání (až 3 reklamy na Seznamu, až 4 reklamy na Googlu),
  • pod přirozenými výsledky vyhledávání (až 3 reklamy).
  • na Seznamu v pravém sloupci (až 8 reklam),
Výsledky vyhledávání na Seznamu

Téměř všechny reklamy ve vyhledávání v AdWords i Skliku jsou textové. Výjimkou jsou pouze reklamy Shopping Ads v AdWords a Produktové inzeráty v Skliku — produktové reklamy s obrázkem a cenou konkrétního produktu. Reklamy od přirozených výsledků vyhledávání rozlišíte snadno tak, že mají štítek reklama. Reklamy v Skliku mají, stejně jako přirozené výsledky vyhledávání, navíc ještě faviconu webu.

Princip reklamy ve vyhledávání

Pokud se rozhodnete inzerovat ve vyhledávání v AdWords nebo Skliku a založíte si potřebné účty, zjednodušeně pak proces funguje takto:

  • zvolíte klíčová slova relevantní pro vaše produkty, pro která chcete zobrazovat reklamu,
  • nabídnete cenu za klik pro tato klíčová slova,
  • uživatel ve vyhledávání zadá vyhledávací dotaz,
  • systém začne mezi všemi inzerenty hledat ty, kteří mají zájem zobrazovat reklamu na daný vyhledávací dotaz (zvolili si takové klíčové slovo),
  • pokud se vyhledávací dotaz shoduje s vámi zvoleným klíčovým slovem, vaše reklama je mezi kandidáty na zobrazení,
  • pozic je omezené množství, systém proto podle nabídnuté ceny a kvalitativních faktorů seřadí kandidáty na zobrazení reklamy a zobrazí výsledky vyhledávání,
  • pokud na vaši reklamu uživatel klikne, přejde na váš web,
  • a vy za kliknutí zaplatíte.
Pokud chci prodávat modely aut, zvolím si pro svou inzerci relevantní slova „modely aut“, „modely autíček“, „modely Škoda 1:18“, „kovové modely aut“ apod. Takových frází vymyslím pár set nebo tisíc. Čím více (stále relevantních), tím větší šanci mám zasáhnout své potenciální zákazníky.

Jakmile bude některý uživatel hledat „modely aut“ nebo další moje klíčová slova, systém mě zařadí do aukce a budu bojovat o pozice mezi reklamami ve vyhledávání.

Pokud bude uživatel hledat cokoliv jiného, má reklama se zobrazovat nebude.

Něco se vám nezdá?