Pozice a řazení reklam

  • Kapitola: Základy
  • Poslední aktualizace: 30.9.2017
  • 14/92

Zjednodušeně lze říci, že systém upřednostní tu reklamu, díky níž nejvíce vydělá. Sice platíme za kliknutí, ale pořád bojujeme o nějaký omezený reklamní prostor, který nám Google nebo Seznam pronajímá. Ve skutečnosti pracuje s přepočtem na efektivní cenu za tisíc zobrazení. A samozřejmě chce, aby na zobrazování reklamy vydělal co nejvíce. Proto kombinuje nabízenou cenu a skóre kvality a reklama, jež má nejlepší hodnocení (rank), získá první pozici.

Pro zjednodušení se dá použít tento vzoreček pro výpočet:

  • rank = nabídnutá cena × skóre kvality

Ve skutečnosti ale systém nepočítá s prostým násobkem, rank je funkcí obou veličin:

  • rank = f(nabídnutá cena, skóre kvality)

Každopádně je zřejmá vzájemná nahraditelnost ceny a kvality. Pokud vaše reklama není dostatečně kvalitní, můžete to dohnat cenou. Stejně tak, nemůžete-li už si dovolit zvednout cenu, můžete dále bojovat zvyšováním kvality.

Představte si to na následujícím příkladu – 3 konkurenti, 3 cenové nabídky, 3 různá skóre kvality:

Nabídka Skóre kvality Rank Pozice
Inzerent A 2 Kč 9 18 2.
Inzerent B 4 Kč 6 24 1.
Inzerent C 10 Kč 1 10 3.

Inzerent A nabízí sice jen 2 Kč za klik, ale má velmi kvalitní reklamu (9), a proto v aukci porazí inzerenta C, který má sice vysokou nabídku 10 Kč, ale velmi špatné skóre kvality (1).

Pokud by ale inzerent C vylepšil svou reklamu a dosáhl skóre kvality alespoň 2, získal by lepší rank než inzerent A a přeskočil by ho. Kdyby zvýšil skóre kvality na 3, přeskočil by i inzerenta B, který měl dosud rank nejlepší, a získal by první pozici.

Pokud by naopak inzerent A (z původní tabulky) zvýšil svou nabídku na 3 Kč, porazil by i inzerenta B a s nejnižší cenou by obsadil první pozici. Tady vidíte, že kvalita je velmi důležitá a pomůže vám ušetřit i hodně velké peníze.

V reálné aukci to ale takto jednoduché není. Inzerentů je často více a u žádného z nich neznáte ani jeho nabídku ani jeho skóre kvality. Proto nikdy dopředu nedokážete odhadnout pozici, kterou získá vaše reklama.

Něco se vám nezdá?