Jak funguje vyhledávání

  • Kapitola: Základy
  • Poslední aktualizace: 1.3.2017
  • 4/92

Je to jednoduché. Uživatel potřebuje informace, otevře vyhledávač, zadá svůj dotaz (tzv. vyhledávací dotaz) a dostane odpověď v podobě odkazů na stránky, které vyhledávač vyhodnotil jako relevantní. Abyste ale dokázali dělat dobrou reklamu ve vyhledávání, je třeba porozumět tomu, jak lidé hledají, co očekávají a jak jim to nabídnout.

Vyhledávací dotaz Google

Kdykoliv budete přemýšlet o fungování vyhledávače, mějte na paměti, že cílem vyhledávače jsou spokojení uživatelé. Jak Google, tak Seznam vydělávají na prodeji reklamy ve vyhledávači. Aby reklamu mohli prodávat, musí ji mít komu nabídnout. Vyhledávač uživatele potřebuje, protože kdyby v něm uživatelé nevyhledávali, nebyli by ani inzerenti ochotni kupovat reklamu. Aby uživatelé byli spokojeni, musí jim vyhledávač naservírovat takové odkazy (ať už ty placené, nebo přirozené), které dokáží odpovědět na jejich otázku nebo vyřešit problém.

Proto je vždy klíčová relevance. Pokud nemáte relevantní nabídku vůči dotazu uživatele a vaše stránka nedokáže vyřešit jeho problém, vyhledávač nemá žádný důvod zobrazovat vás nahoře.

Pokud prodávám modely autíček, budu chtít svůj web ukázat lidem, kteří modely autíček hledají. Tedy těm, jež zadají do vyhledávače dotaz „modely autíček“ nebo „modely aut“ a další fráze, které jsou pro můj produkt relevantní.

Nebudu svou reklamu chtít ukazovat lidem, kteří hledají nesouvisející produkty, jako třeba „dovolená u moře“, protože ti by o modely aut stejně v tuto chvíli neměli zájem. Nebude se zobrazovat ani lidem, jež hledají „auta“, přestože takových lidí bude výrazně víc než těch, co hledají „modely aut“.

Chci oslovit jen potenciální zákazníky.

Různé typy dotazů, různé typy odpovědí

Určitě si všimnete, zejména na Googlu, že vyhledávač nabízí jiný typ a rozložení výsledků při různých typech dotazů. U geografického dotazu vám nabídne mapu. Ptáte-li se na nějaký produkt, nabídne vám reklamy s produktovými informacemi. Ptáte-li se na něco kolem hudby, často vám nabídne přímo video na YouTube nebo informace o interpretovi. A zajímá-li vás počasí v jiném městě, místo odkazů na další stránky vám Google rovnou řekne, kolik je tam stupňů.

Často je stránka výsledků vyhledávání celá barevná. Jen výjimečně zde není nic než 10 přirozených výsledků vyhledávání.

Personalizace ve vyhledávání na Googlu

Důležité je si také uvědomit, že Google si sleduje, co vás zajímá, na jaké stránky chodíte a co vyhledáváte. Aby vám naservíroval ty nejlepší odpovědi na otázky ve vyhledávání, přizpůsobuje je právě tomu, co už o vás ví. Proto je běžné, že ve výsledcích vyhledávání uvidíte něco jiného či v jiném pořadí než kolega. Proto pokud hodnotíte pozice svých přirozených výsledků nebo reklam, je prostý pohled do vyhledávače zavádějící.

Něco se vám nezdá?