Jak napsat reklamní text

Text reklamy by měl být relevantní k dotazu uživatele, ke klíčovému slovu, na které se zobrazuje, i k cílové stránce, na níž směřuje. Zároveň by měl být pro uživatele nějak výrazný, protože pokud si ho nikdo nevšimne, už je jedno, co se v něm píše a kam to odkazuje. Měl by vyniknout mezi konkurenčními texty a měl by uživatele přesvědčit, že stojí za to na něj kliknout.

Než začnete psát reklamní text

Nikdy nejste sami. Ve vyhledávání jsou další reklamy a 10 výsledků organického vyhledávání. S těmi všemi soupeříte o pozornost zákazníka.

Prvním krokem tedy je podívat se na pár klíčových slov, na která chcete inzerovat, do vyhledávání a projít si konkurenční texty. Zadejte si do vyhledávače aspoň 10 různých slov (obecná slova, kategorie produktů, konkrétní produkt, vlastnosti produktu apod.). Zajímá vás:

  • Kdo inzeruje?
  • Inzeruje na vaše klíčové slovo to samé co vy?
  • Jaké používá argumenty?
  • Máte silnější argumenty?
  • Máte jiné výhody než on?

Později, až budete znát výkon vaší reklamy, budete také vědět, který z konkurentů vám ve vyhledávání konkuruje nejvíce. Text pak budete moci pozicovat vůči jednomu nebo dvěma konkurenčním. Nyní ale získáte důležitou inspiraci a možná u konkurentů narazíte na chyby, kterým se ve vlastních textech rovnou vyhnete.

Podívám se, kdo inzeruje na slovo „modely aut BMW“. Co si můžu hned o konkurenci říci?

Reklamy konkurence

  • MacModel.cz — má menší nabídku (10 000 oproti našim 18 000), širší výběr pro mě bude silnějším argumentem. Prodejnu v centru Prahy naopak nemáme, v tom nelze konkurovat. Inzerát je ale používaný napříč ČR, za hranicemi Prahy se tato výhoda smaže.
  • Heureka.cz — kterémukoliv inzerentovi hrozí tím, že odláká potenciální zákazníky citlivé na cenu. Autíčka nejlevnější nemáme, s tím nepůjde dělat nic. Můžeme ale u levnějších modelů inzerovat přímo cenu nebo jinou přidanou hodnotu (např. vstupenku do Království železnic k některým modelům).
  • Mall.cz — známá značka, oproti které ale máme také jasnou výhodu a tou je specializace. Bystrý uživatel si toho všimne z viditelné adresy, ale určitě nebude na škodu vyzkoušet i texty typu „specialista na modely aut“. Dá se předpokládat, že bude mít i menší nabídku, z inzerátu to poznat není, ale z cílové stránky je to jasné — 156 modelů, BMW jen 2.
  • Zapmeta.cz — vyhledávač čehokoliv, na cílové stránce ani nevyhledá původní dotaz „modely aut BMW“, ale jen „modely aut“, nemá smysl se jím trápit.
  • RCobchod.cz — tady je dobré si uvědomit, že se ve vyhledávání potkáváme i s inzerenty, kteří prodávají RC modely. Z obecného dotazu poptávaný typ zřejmý není. Bude třeba zamyslet se nad způsobem, jak naopak zabránit kliknutí nerelevantní cílové skupině — těm, co opravdu chtějí RC modely, dát najevo, že je neprodáváme.

Jak získat pozornost uživatele

Pomineme teď trochu samotný obsah a přesvědčivost inzerátu a podíváme se na možnosti, jak zaujmout uživatele v první chvíli, při skenování textů:

  • Klíčové slovo v reklamním textu — pokud uživatel vidí slova nebo celou frázi, kterou vyhledával v inzerátu, podvědomě rychleji zareaguje. Automaticky skočí na to, že reklama je přesně o tom, co potřebuje. Navíc se jednotlivá slova, jež se shodují se slovy v dotazu uživatele, obvykle ztuční (a to i ve skloňovaných variantách), takže je inzerát mnohem výraznější.
  • Čísla — jakákoliv čísla, kromě toho, že v sobě obvykle nesou i silný argument, jsou sama o sobě výrazná a přitahují pozornost.
  • Rozšíření reklamy — plochu reklamy lze rozšířit o další prvky, tzv. rozšíření.

Co by v textu nemělo chybět

  • Informace — vlastnosti a benefity produktu, prodávané značky, specifický text, který bude co nejvíce na míru konkrétní nabídce, kterou inzerujete.
  • Prodejní argumenty — proč by si produkt měli koupit právě od vás. Nabízíte dopravu zdarma, prodlouženou záruku, odborný servis, rychlé doručení, slevu? Využijte svůj jedinečný prodejní argument.
  • Call-to-Action — vyzvěte uživatele k akci, napovězte mu, co má udělat. Registrujte se, kupte, vyberte si, přijďte ochutnat, navštivte, objednejte si, vyzkoušejte…
  • Odlišení od konkurence — nabídněte víc a zkontrolujte si, že nepoužíváte stejný text nebo slabší argument.

Věnujte přemýšlení o prodejních argumentech a výhodách před konkurencí dostatek času. Sepište si všechny, které vás napadnou. Budou se vám hodit později pro testování textů.

Něco se vám nezdá?