Měření konverzí – konverzní kód

  • Kapitola: PPC účty
  • Poslední aktualizace: 26.1.2015
  • 24/92

Pro měření konverzí je třeba vygenerovat konverzní kód, který měření zajistí, a umístit jej na konverzní stránku. Konverzní stránka je ta, na níž je již jisté, že ke konverzi skutečně došlo. Bývá to stránka po odeslání formuláře, pro eshopy typicky stránka „Děkujeme za objednávku“. Zároveň nesmí být kód umístěn na žádné jiné stránce webu, jinak by se měřily i akce, jež konverzemi nejsou.

Konverze lze do AdWords také importovat z Google Analytics. Data ale přicházejí s dvoudenním zpožděním. Počet konverzí se také bude lišit kvůli různé metodice měření a skutečnosti, že Analytics připisuje konverzi poslednímu nepřímému zdroji, z něhož přišel návštěvník (last-click atribuce), zatímco AdWords zaznamená všechny konverze, kterým v posledních 30 dnech předcházelo kliknutí na AdWords reklamu. Proto se spíše doporučuje využívat přímo konverzního kódu.

Hodnota objednávky v konverzním kódu

Do konverzního kódu lze nastavit hodnotu konverze. Pokud víte, že získání kontaktu má pro vás hodnotu 100 Kč, doplníte 100. Takto jednoduché je to však pouze v případě, kdy pro vás mají všechny konverze shodnou hodnotu. Pokud jste ale eshop, každá objednávka je jinak velká. Jeden zákazník si koupí jeden levný model auta, druhý tři drahé.

Pak vás zajímá reálná hodnota objednávky. Její doplnění do kódu (místo té napevno dané stokoruny) vám zajistí váš webmaster, který bude kód na web nasazovat. Když mu řeknete, že potřebujete doplnit reálnou hodnotu objednávky bez DPH a dopravy, bude vědět a doplní proměnnou, jež tuto hodnotu obsahuje.

Konverzní kód AdWords

Konverzní kód pro váš web najdete přímo v AdWords účtu:

Vytvoření konverzního kódu AdWords

  • V menu Nástroje kliknete na položku Počet konverzí.
  • Začnete nastavovat kliknutím na + Konverze.
  • Určíte název konverze, třeba Objednávka.
  • Určíte zdroj konverze – Webová stránka.

Konverze AdWords - hodnota

  • Vyplníte hodnotu konverze – buď mají všechny konverze stejnou hodnotu, nebo vložení reálné hodnoty musí později dořešit webmaster.
  • Počet – všechny konverze nebo jedinečné konverze. Týká se vás pouze tehdy, když měříte více typů konverzí (např. objednávka i přihlášení do newsletteru).
  • Okno konverze – jak dlouhou platnost bude mít cookie, která měří konverze. V případě opravdu dlouhého nákupního cyklu (např. reality) můžete zvolit delší než 30 dní (až 90 dní), ale jinak raději ne. Nejmenší možné období je 1 týden.
  • Kategorie konverzí – nemá žádný technický význam, ale pokud měříte více typů konverzí, budete pak podle kategorií, které jste vybrali, segmentovat data.
  • Pak vyberete značkovací jazyk vašeho webu a způsob jakým (a jestli) chcete zobrazovat informaci o měření měřicím kódem (ta se zobrazí jen uživatelům, kteří provedou konverzi přes AdWords).
  • V posledním kroku vyberete, jestli změny kódu provádíte vy (pak se vám zobrazí jen samotný kód, který si zkopírujete a později vložíte na web), nebo někdo jiný (vyplníte e-mail, na nějž přijdou pokyny k nasazení kódu).

Konverzní kód AdWords

Když se na kód podíváte, vidíte, že vám vypisuje hodnotu objednávky 2 000 CZK, která byla při nastavování zadána. Reálnou hodnotu zde musí doplnit až programátor/webmaster webu.

Máte možnost měřit více typů konverzí a je správné měřit toho co nejvíce. Někdy zjistíte, že některá kampaň sice nepřináší tolik objednávek jako ostatní, ale zase přináší více přihlášení do newsletteru.

Pokud ale měříte více typů konverzí, nesmíte zapomínat na to, že v přehledech se sčítají. Abyste dostali data pro každý typ konverze zvlášť, nesmíte se dívat na výchozí zobrazení dat, musíte je ještě segmentovat podle typu konverze. Jinak budete mít skvělý pocit, že máte 100 konverzí, ale už nebudete vědět (pokud se nepodíváte do Google Analytics), že 99 bylo přihlášení do newsletteru, ale objednávka byla jen jedna.

Konverzní kód Skliku

Vytvoření konverzního kódu v Skliku

V Skliku je to mnohem jednodušší, skoro nic se tam nenastavuje:

  • V menu Nástroje vyberete položku Sledování konverzí.
  • Kliknete na tlačítko Vytvořit konverzi.
  • Pojmenujete konverzi a zvolíte typ.
  • Kliknete na Uložit a vygenerovat kód.
  • Zkopírujete si vytvořený kód.

Konverzní kód Skliku

Konverzní kódy zkopíruji do textového souboru za sebe, oba přijdou na tu samou (konverzní) stránku webu. Instrukce pak sepíši webmasterovi do e-mailu vlastními slovy.

Testovací konverze

Pokud chcete ověřit, že konverzní kód opravdu správně funguje a měří správnou hodnotu objednávky, je nejjednodušší provést testovací konverzi:

  • Kliknete na reklamu (v AdWords i Skliku, pokud testujete oba kódy).
  • Provedete objednávku (do poznámky napíšete něco o tom, že je to jen test a nemá se expedovat).
  • Zapamatujete si klíčové slovo i hodnotu objednávky.
  • Na konverzní stránce si můžete rovnou zobrazit zdrojový kód stránky – měli byste tam najít vaše konverzní kódy, v nichž už je doplněná správná hodnota konverze. Pokud kód nebo hodnotu nenajdete, už nemusíte čekat na data v PPC systémech, nebudou tam také.
  • Chvíli počkáte, konverzní data se v systémech mohou objevit až za pár hodin.
  • Podíváte se, zda má vaše klíčové slovo připsanou konverzi se správnou hodnotou.

Něco se vám nezdá?