Shody klíčových slov

Reklama inzerenta se může zobrazit, pokud kampaň obsahuje klíčové slovo, jež odpovídá dotazu uživatele. Míru, jakou se dotaz uživatele a klíčové slovo v kampani smí lišit, určují shody klíčových slov:

  • přesná shoda — vyhledávací dotaz a klíčové slovo se shodují přesně,
  • frázová shoda — dotaz uživatele obsahuje celou frázi klíčového slova v daném pořadí slov, ale může obsahovat i něco navíc,
  • volná shoda — dotaz obsahuje slova obsažená v klíčovém slovu a může obsahovat i jakákoliv další, přičemž nezáleží na pořadí slov,
  • vylučovací shoda — pokud dotaz obsahuje slovo, které je z kampaně vyloučené, reklama se nezobrazí.

Takhle to zhruba platí v Skliku a v Microsoft Advertising a dlouho to platilo i v Google. Google se ale čím dál více snaží inzerentovi strojově pomoci, aby se zobrazoval na co nejvíce relevantních dotazů.

Nejdříve se to týkalo hlavně překlepů, variant jednotného a množného čísla a variant s diakritikou a bez, kdy Google spouštěl reklamu i v případě, kdy jste v kampani to velmi podobné klíčové slovo neměli. Začal pracovat s rozšéřenou volnou shodou, kdy zobrazoval reklamu i na synonyma, postupem času synonyma stále vzdálenější od původního klíčového slova. Pak přišla blízká varianta frázové a přesné shody a původně ostré hranice mezi jednotlivými typy shod se ještě více porušily.

V kombinaci s chytrými bidovacími strategiemi Googlu je tak dnes už běžným standardem používání pouze volné shody a mluví se i o tom, že Google postupně ostatní typy shod klíčových slov ještě více upozadí nebo úplně zruší. Samozřejmě s výjimkou vylučovací shody.

Něco se vám nezdá?